.:: Forum :..
Osoby zamieszczające wypowiedzi na Forum rozpowszechniają swoje wypowiedzi na własną odpowiedzialność. Każdy wyrażający swoje opinie na Forum ponosi odpowiedzialność za wszelkie roszczenia osób trzecich z tytułu naruszenia praw tych osób.

Miasta powyżej 200tys. - [Łódź] Nowy dworzec "Łódź Fabryczna" i jego otocze

rj - Czw Lip 29, 2010 8:58 am
Temat postu: [Łódź] Nowy dworzec "Łódź Fabryczna" i jego otocze
Przebudowa Łodzi Fabrycznej pod znakiem zapytania

Podczas wczorajszej rozmowy wiceprezydenta Łodzi Łukasza Magina z minister rozwoju regionalnego Elżbietą Bieńkowską wstępnie ustalono, że miasto dostanie ze Skarbu Państwa 225 mln zł. Problem w tym, że o te same pieniądze stara się Warszawa, które chce je przeznaczyć na budowę II linii metra. Decyzja o tym, kto otrzyma dofinansowanie będzie należała do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka - informuje portal Toya.pl.



Nie możliwa do realizacji będzie zarówno część miejska, jak i kolejowa inwestycji. Nie możliwe będzie też powstanie Nowego Centrum Łodzi tak, jak my sobie to dzisiaj wyobrażamy, bo choćby specjalną strefę sztuki musielibyśmy wybudować w takim wypadku na istniejących dzisiaj torach – powiedział portalowi Toya.pl Łukasz Magin.

Minister Grabarczyk ma czas na podjęcie decyzji do 6 sierpnia.

Źródło: Rynek kolejowy

Historia widzę zaacza dziwne koła. Najpierw Łódź podebrała nam pieniądze przeznaczone pierwotnie na magistralę nr8, potem Warszawa podebrała nam pieniądze na S7 celem budowy metra ...a teraz - sami widzicie. Stawiam 10 do 1 że forsa pójdzie do Wawy.

firebwoy - Nie Gru 04, 2011 12:03 pm



Jak będą przebiegały tunele kolejowe w Łodzi?

Którędy zostaną poprowadzone łódzkie podziemne tunele kolejowe? Czy powstanie dworzec Łódź Manufaktura? Czy wiercenie tuneli spowoduje zniszczenie zabytków, a hałas nie pozwoli nam zasnąć? Odpowiedzi na te pytanie poznamy po konsultacjach społecznych, które właśnie się rozpoczęły.



Zbudowane mają być dwa tunele, wychodzące z podziemnego Dworca Fabrycznego. Pierwszy tunel ma być przeznaczony dla Kolei Dużych Prędkości, czyli tzw. linii Y, która połączy Łódź z Poznaniem, Wrocławiem i Warszawą.

Projekt zakłada, zostanie on poprowadzony na południowy zachód w kierunku Retkini.

Trasa Kolei Dużych Prędkości połączyłaby się z obecnym torowiskiem w okolicy stacji Łódź Lublinek.


Za i przeciw

Zaleta tego projektu? Duża część korytarza tunelu poprowadzona pod terenami niezabudowanymi lub o niewielkiej zabudowie, przez co małe prawdopodobieństwo konfliktów społecznych. Wadą jest usytuowanie końca tunelu w pobliżu pętli tramwajowej u zbiegu Bratysławskiej i Waltera-Jankego, gdzie są linie wysokiego napięcia. Kłopotliwe będzie również utworzenie stacji kolejowej w pobliżu Portu Lotniczego im. Reymonta.


Inny wariant

Według drugiego wariantu ten tunel biegnie pod ul. Zieloną. Projektant wycofał jednak tę opcję. Powód? Zbyt wiele kolizji z istniejącymi drogami i planowaną trasą S14. Wątpliwości budzi bliskość rezerwatów i pomników przyrody. Byłby też problem z połączeniem tunelu z torowiskiem między dworcem Łódź Kaliska i Żabieńcem. Nie jest to możliwe ani w okolicach ul. Konstantynowskiej, ani 6 Sierpnia, ani Srebrzyńskiej. Jednak taki przebieg ma wielu zwolenników wśród łodzian.


Drugi tunel
Rozważany jest też przebieg drugiego tunelu, prowadzącego z Fabrycznego w kierunku północno- zachodnim. Trasa ma wiele wariantów. Jednym z nich jest utworzenie stacji Łódź Manufaktura. Są pomysły, że lepiej ten dworzec przenieść bliżej Piotrkowskiej albo z niego zrezygnować. Stacja miałaby powstać w rejonie ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej.

Wątpliwości budzi też sposób drążenia tuneli. Ma je wywiercić wielka maszyna, przypominająca świder z filmu "Matrix". Część prac ma być wykonana metodą odkrywkową, a pod budynkami trzeba kopać ręcznie, standardową metodą górniczą.


Mieszkańcy mają głos

Te propozycje podziemnych tras pojawiły się na stronie Urzędu Miasta Łodzi. Odbędą się dwa spotkania z mieszkańcami, na których przebieg tuneli zostanie dokładnie omówiony. Pierwsze już 6 grudnia o godz. 17 w Instytucie Europejskim przy ul. Piotrkowskiej 262/264, a następne 13 grudnia na Politechnice Łódzkiej przy ul. Wólczańskiej 215 w budynku B9. O tunelach opowiedzą ich projektanci z firmy Sener, która projektowała szybką kolej we Francji i Hiszpanii.

Źródło: Dziennik Łódzki

czarusek - Nie Gru 04, 2011 1:51 pm

O kurcze, nie wiedzialem ze rozwazany jest rowniez dworzec pod Manufaktura. Pomysly swietne.
Wolfchen - Nie Gru 04, 2011 11:11 pm

Przystaek pod manufakturą? Nie bardzo, lepiej by było na (właściwie to pod) Piotrkowskiej.
firebwoy - Pon Gru 12, 2011 10:14 pm



Francuzi projektują dworzec Fabryczny

Projektowaniem nowego dworca Fabrycznego zajmuje się francuska firma Systra, której wizytówką są paryskie metro i koleje dużych prędkości we Francji. W Polsce Systra zaprojektowała m.in. linie kolejowe Wrocław - Poznań i Tarnów - Dębica.

W drugiej połowie stycznia do Łodzi przyjadą przedstawiciele Komisji Europejskiej, aby zobaczyć, jak przebiega budowa Dworca Fabrycznego w Łodzi. Co zobaczą zagraniczni goście? Płot wokół dworca i maszyny wiertnicze badające grunt na placu budowy. Harmonogram prac znany będzie na przełomie stycznia i lutego. Dopiero później wjadą tam koparki.

W środę PKP PLK zapowiedziało, że za tydzień ma odbyć się prezentacja ostatecznej koncepcji budowy Fabrycznego.

- Nad projektem Fabrycznego pracuje międzynarodowe grono architektów z Polski, Francji i Włoch - powiedział Paolo Patrizi z firmy Systra, który odwiedził Łódź i zapewnił, że odcinek między nowym Fabrycznym i Piotrkowską będzie pełen zieleni.

Ostateczne zatwierdzenie projektów budowlanych zaplanowano na przełom stycznia i lutego. Wtedy dopiero znane będą konkretne terminy prac na Fabrycznym.

Będą wiercić!

Odwierty, które rozpoczną się lada dzień, sięgną ponad 60 metrów. Pozwoli to na odpowiedź, czy wykopana zostanie wielka dziura, czy stopniowo będą zdejmowane poszczególne warstwy piasku. Badania geologiczne pozwolą też określić skład chemiczny ziemi pod dworcem. To z kolei da odpowiedź na pytania, ile ton ziemi trzeba będzie wydobyć i gdzie ona trafi.

W najbliższych dniach na Fabrycznym, oprócz odwiertów, trwać będzie rozbiórka budynków kolejowych, które nie wymagają zezwoleń na wyburzenie. Główny budynek dworca Łódź Fabryczna zostanie rozebrany dopiero po wykonaniu ekspertyzy jego stanu, po konsultacji z konserwatorem zabytków, a także po uzyskaniu pozwolenia na rozbiórkę.

Wielki plac budowy w centrum

Mieszkańcy Łodzi przez wiele najbliższych miesięcy nie będą odczuwać niedogodności związanych z budową. Wiadomo, że prace nie będą prowadzone w nocy. Decyzja środowiskowa mówi, że roboty nie mogą trwać dłużej niż do godziny 22. Ograniczenia ruchu drogowego wokół dworca i zamknięcie ulicy Kilińskiego to odległa przyszłość. Najwcześniej dojdzie do tego dopiero w 2013 roku.

Znacznie wcześniej, bo już w najbliższy poniedziałek, ma być przedstawiony inżynier kontraktu, który będzie nadzorował prace ze strony PKP PLK. W przetargu na inżyniera kontraktu wystartowało aż 12 firm z całej Europy. Jego zadaniem będzie m.in. przygotowywanie comiesięcznych raportów z postępu prac na Fabrycznym. Te raporty mają trafiać na biurko prezydenta Łodzi.

Źródło: Dziennik Łódzki

firebwoy - Wto Cze 18, 2013 8:20 pm

Mała aktualizacja:

Obecnie wylewany jest strop dworca na poziomie -8. Postępy można śledzić na:

stronie Urzędu Miasta Łodzi
Telewizja Toya 1
Telewizja Toya 1
Strona wykonawcy
Filmy poklatkowe
Filmy poklatkowe 2
kanał YT

Natomiast wizualizacje są dostępne tutaj.

Dodam jeszcze, że aktualnie trwa opracowywanie studium wykonalności tunelu łączącego budowaną stację Fabryczną ze stacją Łódź Kaliska.

Opracowywany jest również plan miejscowy dla otoczenia duży pdf

"Obszar Nowego Centrum Łodzi ma 90 hektarów i jest ograniczony ulicami: Narutowicza, Kopcińskiego, Tuwima i Sienkiewicza. Ma to być teren bez ruchu samochodów. Między dworcem Fabrycznym, EC1, rynkiem Kobro i Bramą Miasta będzie można się swobodnie przemieszczać. Dlatego część ul. Nowowęglowej na odcinku między Kilińskiego i Nowotargową będzie biegła pod ziemią.

- Ten obszar ma tętnić życiem przez całą dobę - powiedziała prezydent Hanna Zdanowska.
- Mamy unikalną szansę, aby zagospodarować centrum miasta od podstaw.
Plan zakłada, że na terenie NCŁ pojawią się budynki mieszkalne, handlowe i usługowe. Zdaniem architekta miasta Marka Janiaka nie można dopuścić, aby budynki mieszkalne zajmowały mniej, niż 20 proc. powierzchni zabudowy NCŁ. Chociaż tereny są przeznaczone pod inwestycje, to na pewno nie będzie tam działalności przemysłowej.

- Rozrysowane zostały dokładnie pierzeje zabudowy NCŁ i wszystkie przejścia piesze między budynkami - mówi Marek Janiak.

Pod inwestycje przeznaczono głównie teren na południe od dworca oraz przestrzeń, którą wcześniej zajmowała infrastruktura kolejowa. Ograniczono również wysokość nowych budynków, które nie będą mogły mieć więcej niż pięć kondygnacji. Jedynie przy Bramie Miasta budynki będą mogły mieć 13 kondygnacji, wokół dworca - 12 kondygnacji, zaś wzdłuż pierzei Nowowęglowej - 8 kondygnacji."


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group